Τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας παρατηρείται μια ραγδαία αύξηση των λεγόμενων αθλητικών ακαδημιών σε διάφορα αθλήματα όπως ποδόσφαιρο, καλαθοσφαίριση, πετοσφαίριση κλπ, όπου πολλά παιδιά ηλικίας 4-εως 17 ετών απασχολούνται τις απογευματινές ώρες και τα σαββατοκύριακα. Μια διαδικασία την οποία θα πρέπει τα παιδιά να την ευχαριστιούνται μαθαίνοντας και διασκεδάζοντας μέσα από το παιχνίδι. Tην χαρά και την ευχαρίστηση την στερούν από τα παιδιά οι ενήλικες οι οποίοι τους κλέβουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο λόγω ματαιοδοξίας αλλά και άγνοιας τους για τον αθλητισμό.
Ας δούμε μερικά από τα κύρια προβλήματα του παιδικού αθλητισμού..
Η πρώτη και μεγαλύτερη ευθύνη είναι στους προπονητές που προσπαθούν να αναδειχθούν εκείνοι αντί των παιδιών. Φέρονται στα παιδιά σαν να είναι ενήλικοι επαγγελματίες και αποσκοπούν με κάθε τρόπο στις νίκες στα τοπικά τουρνουά κάθε νομού. Τα παιδιά στερούνται την χαρά του παιχνιδιού ,της εκπαίδευσης και της βελτίωσης μέσα από την προπόνηση και γίνονται τα εργαλεία να αναδειχθεί ο προπονητής. Μεγάλη ευθύνη φέρουν επίσης οι παράγοντες και υπεύθυνοι αθλητικών ακαδημιών καθώς κυρίως λόγω άγνοιας δεν μπορούν να οργανώσουν τις ακαδημίες και να δημιουργήσουν ένα μακροπρόθεσμο πλάνο λειτουργίας με σύμμαχο και συνεργάτη τον μπαμπά και την μαμά.
Μερικές προτάσεις για την βελτίωση του παιδικού αθλητισμού.
1. Να σταματήσει η πρόωρη βιολογικά ειδίκευση σε ένα άθλημα ή ένα αγώνισμα. Σε αρκετές αθλητικές ακαδημίες παρατηρείται το φαινόμενο έντονα με αποτέλεσμα αύξηση των ποσοστών τραυματισμών υπέρ-χρήσης ,της αθλητικής εξουθένωσης (burnout) που σταδιακά οδηγεί στην πρόωρη εγκατάλειψη του αθλητισμού. Στις προπονητικές μονάδες απαιτείται μεγάλη έμφαση στην πολυπλευρικότητα και την φυσική αγωγή.
Το φαινόμενο γίνεται ακόμη εντονότερο με την πρόωρη ειδίκευση στην θέση του παιδιού μέσα στον αγωνιστικό χώρο (επιθετικός ,αμυντικός κλπ),κάτι που δεν βοηθά το παιδί να αναπτύξει όλες τις δεξιότητες του καθώς προτεραιότητα αποτελεί η νίκη και το κύπελλο.
2. Κατάργηση τουρνουά με βαθμολογία μέχρι την ηλικία των 16. Έπαθλα για όλους τους μικρούς αθλητές.
3. Συνεχή ενημέρωση και εκπαίδευση των γονέων ώστε να κατανοήσουν τι είναι ο παιδικός αθλητισμός. Παραδείγματος χάρη να εξηγήσουν στους γονείς οι προπονητές πως σε τεχνικό επίπεδο στόχος είναι η ατομική βελτίωση και όχι η ομαδική. Ότι η προπόνηση τακτικής αρχίζει πολύ αργότερα ,όταν ο αθλητής έχει αναπτύξει επαρκώς την τεχνική και είναι σε μια ηλικία που μπορεί να κατανοήσει σύνθετες πληροφορίες τακτικής.
4. Στελέχωση των αθλητικών ακαδημιών με πτυχιούχους προπονητές –καθηγητές φυσικής αγωγής με παιδαγωγική επάρκεια.
5. Εκπόνηση εθνικού σχεδίου δράσης και οργάνωσης των αθλητικών ακαδημιών.
Θανάσης Κοσμάς
Πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ με ειδικότητες προπονητή ποδοσφαίρου και στίβου Μεταπτυχιακές σπουδές στην εργοσπιρομετρία άσκηση και αποκατάσταση καθώς και το sports management. ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ UEFA και Scouting. Άδεια άσκησης επαγγέλματος προπονητή ποδοσφαίρου Α κατηγορίας Από το 1999 προπονητής ακαδημιών και ομάδων ποδοσφαίρου μεταξύ άλλων σε ΠΑΕ ΤΡΙΚΑΛΑ, ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ, ΑΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΠΑΕ ΑΠΟΛΛΩΝ ΣΜΥΡΝΗΣ, ΔΑΦΝΗ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ, ΠΕΙΡΑΙΚΟΣ, ΠΑΕ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΠΑΕ ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΣΤΕΡΑΣ. Από το 2009 είναι τεχνικός διευθυντής και προπονητής των σχολών ποδοσφαίρου Παναθηναϊκού στον Άλιμο και και την Ηλιούπολη
0 Σχόλια